Big Boss 6X6 EPS LE huippuvarusteilla ammattikäyttöön ja vaativaan hyötykäyttöön.
Big Bossin eli ison pomon valmistuksesta on jo yli 25 vuoden kokemus. Se on eri maiden puolustusvoimien, rajavartiostojen, pelastuslaitokisen ja muiden ammattikäyttäjien kovassa käytössä ympäri maailmaa. Mallia on kehitetty vuosien varrella ammattikäyttäjien kokemuksien ja tarpeiden mukaan. Sportsman 570 EPS 6x6 EUT eli Big Boss on markkinoiden ainoa 6x6 –malli, mikä on valmistettu ja rekisteröity kahdelle henkilölle. Sportsman 6x6 on varusteltavissa monipuolisilla ja pikakiinnitteisillä Lock&Ride varusteilla moneen eri käyttöön.
Sportsman 6x6 Big Boss 570 EPS mallissa on pidempi runko, jonka ansiosta siihen mahtuu kaksi henkilöä ja enemmän tavaraa. Matkustaja istuu hieman korotetusti ja mukavasti selkänojalla, käsikahvoilla ja jalkatuilla varustetussa istuimessa. Takana on kaasujousi avusteinen kippilava, johon voi lastata jopa 363 kg tavaraa. Lavalla on kuusi kiinnityskoukkua lastaukseen ja siinä on monipuolinen valmius pikakiinnitteisille Lock&Ride lisävarusteille. Lavan tila voidaan jakaa kahteen eri osaan. Lavan vakiovarusteena on myös mahdollisuus 41 kg lisälastiin lavan päälle. Lisäksi edessä on intergoitu ja tiivistetty 25,5 l. tavaratila. Big Boss vetää myös uskomattomia kuormia peräkärryllä.
Moottorina on luotettava, kestävä, tehokas ja polttoainetaloudellinen yksisylinterinen Pro-Star 570 DOHC EFI. Tankillisella (25,5 l.) polttoainetta ajaa jopa 209 km.
Big Boss on tehty vaativaan etenemiseen erittäin vaikeakulkuisessa maastossa ja raskaaseen työntekoon. Automaatinen nopeasti kytkeytyvä kuusipyöräveto ja erillisjousitus tekevät siitä ainulaatuisen varman etenijän. Etujoustovara on 20,8 cm ja takana 24,2 cm. Maavara on 29,2 cm.
LE -mallissa vakiovarusteena 3500lbs sähkövinssi, etupuskuri, aluvanteet, Stealth black metallic väri
Rekisteröity 2-paikkaiseksi T1b –traktoriksi (60km/h
Automaattisesti ja nopeasti kytkeytyvä 100 % HighPerf. 6x6 veto
Extra-tiheä voimansiirron välitys
Sähkötoiminen EPS ohjaustehostin
EBS –moottorijarru ja ADC -alamäkijarru
Luotettava ja taloudellinen moottori
Kippilava (363 kg)
Telasarja lisävarusteena
EPS-ohjaustehostin
Sähkötoiminen ohjaustehostin toimii tehokkaimmin juuri silloin, kun sitä tarvitaan - hitaassa vauhdissa, äärimmilleen lastattuna ja telasarjalla varustettuna. Tehostus vähenee automaattisesti elektronisen ohjauksen avulla, kun tehostuksen tarve laskee kuten nopeammassa vauhdissa, ja näin optimaaliset ajo-ominaisuudet säilyvät joka tilanteessa. EPS-malleissa on lisäksi ANTI KICKBACK -toiminto, jolloin maaston epätasaisuudet eivät siirry iskuina ohjaustangolle.
ADC-alamäkijarru ja EBS-moottorijarru
Turvallisen mönkijän ominaisuuksiin kuuluvat jokaiseen pyörään vaikuttavien hydraulisten levyjarrujen lisäksi sähköisesti toimiva ADC-alamäkijarru ja EBS-moottorijarru.
Teknistä huippuosaamista. Polaris 6X6 -ja kaikki pyörät vetävät
Markkinoiden nopeimmin kytkeytyvä automaattinen ja todellinen 6x6 veto. Uudessa 6x6-malleissa etuveto kytkeytyy halutessasi entistäkin nopeammin ja automaattisesti, kun pitoa tarvitaan ja myös palautuu automaattisesti, kun sitä ei enää tarvita. Näin kiinnijäämisen mahdollisuus on minimaalinen, ohjaus pysyy kevyenä, eikä jatkuvan 6x6 vedon aiheuttamaa puskemista synny. Kun 6x6 veto kytkeytyy nopeasti, eteneminen on varmaa ja hallittua. Voit myös halutessasi kytkeä jatkuvan 4x6-vedon päälle.
Kaikki tämä toimii sähköisesti yhdestä kytkimestä ilman monimutkaisia vipuja ja toimenpiteitä. Jokainen joka liikkuu maastoajoneuvolla maastossa tietää, että 6x6 vedon on kytkeydyttävä nopeasti päälle, ennen kuin kiinnijääminen on jo tapahtunut. Jo hetkenkin turha sutiminen ja kaivautuminen saa maastoajoneuvon jäämään kiinni. Monissa muun merkkisissä mönkijöissä on käytössä vetojärjestelmiä ns. rajoitetuin luistoin, ja ne vetävät käytännössä vain kolmella pyörällä. Joillakin merkeillä on taas käytössä erikseen kytkettäviä lukkoja, joiden kytkemiseen tarvitaan aikaa ja keskittymistä ajon aikana.
Mönkijälehden 1/2016 koeajosta poimittua:
”BIG BOSS on yllättävän ketterä ja kevyt ajaa”
”Hämmästyttävän mukava vaikeassakin maastossa”
”Monikäyttöisyyttä lisää kahden istuttava penkki ja hyvän kokoinen kippaava lava”
”Omimmassa ympäristössään se on vaativassa ajossa, kuten tukkikörryn vedossa ja eräkämppien huoltohommissa”
”Sähkölinjojen kunnossapidossa ja vastaavassa työkäytössä se on ylivoimainen peli”
”Ojien ylitykset ja syvät metsäkoneen jäljet menevät poikittain yli että helähtää”
”Mutaspoorin ja soinen maastokin ovat Big Bossille vain suupala”
”Suolla voi ajaa pintakaasulla melkein jälkiä jättämättä, siinä missä nelipyöräinen uppoaa ja kaivaa uraa”
Tekniset tiedot:
- Moottori 1-sylinterinen, 4-tahtinen DOHC
- Jäähdytysjärjestelmä nestejäähdytys
- Polttoainejärjestelmä EFI
- Sylinterimitat 567 cm3
- Voimansiirto automaattinen 100% 6x6 veto, PVT-variaattori
- Sytytysjärjestelmä Bosch ECM
- Käynnistys sähkö
- Mittaristo 4" LCD Rider Information Center
- Vaihteisto Hidas ja nopea eteen, vapaa, peruutus ja parkki
- Pituus (mm) 2950
- Leveys (mm) 1245
- Korkeus (mm) 1444
- Akseliväli (mm) 2134
- Istuinkorkeus 857
- Maavara (mm) 292
- Polttoainesäiliö (L) 25,5
- Renkaat, edessä 26x8-12
- Renkaat, takana 26x11-12
- Jarrut, edessä yhdestä vivusta toimivat hydrauliset levyjarrut
- Jarrut, takana yhdestä vivusta toimivat hydrauliset levyjarrut
- Etujousitus MacPherson
- Takajousitus A-tukivarret
- Joustovara edessä 208mm
- Joustovara takana 241mm
- Latausjärjestelmän teho 660w
- Kuivapaino 650
- Kuormauskyky edessä (kg) 41
- Kuormauskyky takana (kg) 363
- Istuinpaikat Rekisteröity kahdelle
- Valot vakio
- Ohjaus suora
- Virranulosotto vakio
- Saatavana traktorimallina T1b - max 60 km/h